Abstract:
Nous présentons un rapport du premier cours enseigné en visioconférence en temps réel à
l’Université du Burundi. Une coïncidence de circonstances était à l’origine de l’initiative
et du choix d’un cours en troisième baccalauréat mathématiques. Nous avons utilisé une
plateforme professionnelle de réunion en ligne en combinaison avec un tableau électronique,
plus précisément, Skype for Business en combinaison avec un whiteboard. Les deux défis du
projet étaient la technologie et la pédagogie. Nous exposons notre expérience avec ce projet
– une aventure soutenue – en particulier, nous exposons le contexte, le choix du système
technique, l’opération en pratique et l’interaction pédagogique. Puis nous formulons une
évaluation de ce projet, et le potentiel prometteur de ce mode innovateur d’enseignement
pour l’avenir, en particulier pour l’Ecole Doctorale.
We present a report on the first course taught in videoconference in real time at the University
of Burundi. A coincidence of circumstances created the initiative and the choice of a course
in the third year bachelor of mathematics. We used a combination of a professional software
for videoconference and an electronic blackboard, more precisely a combination of Skype
for Business and a whiteboard. The project encountered two challenges: the technology
and the pedagogy. We present our experience with this project – a supported adventure.
In particular, we present the context, the choice of the technical system, its operation in
practice and the pedagogical interaction. Next we discuss an evaluation of the project,
and the promising potential of this innovative communication in educational settings, in
particular for the doctoral school.
Language:
English
Date of publication:
2018
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Volume:
15
Pagination:
115-119.
Collection:
RUFORUM Working document series
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: