Public-Private partnerships for skills development at Sokoine University of Agriculture, Tanzania

Abstract: 
Changing youth labour market conditions in Tanzania necessitate the acquisition of demanddriven skills for the successful school-to-work transition of Tanzanian graduates particularly in rural and semi-rural areas. In tertiary education at agricultural higher education institutions (HEIs), private sector linkages enable students to develop industry-facing skills, preparing them to undertake rigorous research in their respective areas of expertise while developing marketable skillsets for their successful entry into the workforce. Public-private partnerships are effective mechanisms for incorporating demand-driven skills into higher education curricula with the aim of fostering economic growth and reducing youth unemployment. This case study details public-private engagement for the purposes of attaining higher education objectives using the example of the formalization of a partnership between John Deere, Sokoine University of Agriculture (SUA), and the Innovative Agricultural Research Initiative (iAGRI). The partnership was designed to deliver training programmes to students and graduates to address the labour market skills gap and facilitate the transfer of knowledge in the area of agricultural mechanization. The initiative to provide the students and farmers with the skills and training needed for achieving increased production, more secure livelihoods and higher incomes. The first phase of the activities engaged 54 participants in practical training in the use of tractor implements, estimation of crop yields, determination of sowing and planting dates and basic tractor maintenance and repair. This paper outlines lessons learned and results of the training for the purpose of adding to the existing knowledge base of public-private partnerships for the achievement of HEI-based skills acquisition.
La modification des conditions du marché du travail de la jeunesse en Tanzanie nécessite l’acquisition de compétences axées sur la demande pour la réussite de la transition de l’école au travail des diplômés tanzaniens en particulier dans les zones rurales et semi-rurales. Dans l’enseignement supérieur des Etablissements d’Enseignement Supérieur Agricole (EES), les liens avec le secteur privé permettent aux étudiants de développer des compétences faisant face à l’industrie, les préparant à entreprendre des recherches rigoureuses dans leurs domaines de compétence respectives, tout en développant de compétences du marché pour leur entrée réussie sur le marché du travail. Les partenariats public-privé sont des mécanismes efficaces pour l’intégration des compétences axées sur la demande en programmes d’enseignement supérieur dans le but de favoriser la croissance économique et de réduire le chômage des jeunes. Cette étude de cas détaille l’engagement public-privé aux fins de la réalisation des objectifs de l’enseignement supérieur en utilisant l’exemple de la formalisation d’un partenariat entre John Deere, Sokoine University of Agriculture (UAS), et l’Initiative Novatrice de Recherche Agricole (iAGRI). Le partenariat a été conçu pour offrir des programmes de formation aux étudiants et aux diplômés pour combler le déficit de compétences du marché du travail et de faciliter le transfert des connaissances dans le domaine de la mécanisation agricole. L’initiative de fournir aux étudiants et aux agriculteurs les compétences et les formations nécessaires avaient pour besoin l’accroissement de la production, des moyens de subsistance plus sûrs et des revenus plus élevés. La première phase des activités avait réunie 54 participants à la formation pratique dans l’utilisation des instruments de tracteur, l’estimation des rendements des cultures, de la détermination des semailles et des dates de plantation et de l’entretien de base du tracteur et de la réparation. Le présent document décrit les leçons apprises et les résultats de la formation dans le but d’ajouter à la base de connaissances des partenariats public-privé pour la réalisation de l’acquisition de compétences à base de HEI.
Language: 
English
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
Part 1
Pagination: 
293-298
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: