Role of farmer field schools in adoption of innovative rice production practices in Mvomero District, Tanzania

Abstract: 
Farmer Field Schools (FFS) provide farmers with an opportunity to experiment new technologies which help them to make informed decisions that eventually lead to increased production and income. This study assessed the role of FFS in adoption of innovative rice production practices in Mvomero district, Tanzania. Adoption was conceptualized as an act in which FFS members accept and use the recommended rice production practices in their own fields. A cross-sectional survey was conducted among 188 respondents (FFS members) selected through a multi-stage sampling technique. Frequencies were run to determine the adoption level (proportion of FFS members who adopted the innovative rice production practices). Additionally, T-test and Chi-square tests were run to assess the influence of FFS members’ socio-economic characteristics on the adoption of innovative rice production practices. The results of the study showed that a total of 15 recommended rice production practices were promoted using FFS in the study area and more than 75% of FFS members were found to be aware of them. Further, 80% of the innovative rice production practices promoted were adopted by more than 65% FFS members. Household size, total land size, land planted with rice, marital status, literacy and nonfarm income influenced the adoption of some of innovative rice production practices. The findings suggest that FFS played an important role in awareness creation among FFS members whereby a total of 15 innovative rice production practices were promoted. Additionally Farmer Field Schools improved FFS members’ knowledge and experience which facilitated the increased adoption of innovative rice production practices among FFS members. It is therefore evident that FFS provide a good opportunity for the dissemination of innovative rice production practices and other agricultural technologies and their use. It is recommended that the FFFS approach be further scaled out.
Les enseignements pratiques offrent aux agriculteurs l’occasion d’expérimenter de nouvelles technologies aidant à prendre des décisions éclairées pouvant éventuellement accroitre et production et revenus. Cette étude a évalué le rôle de ces enseignements dans l’adoption de pratiques innovantes de production de riz dans le district de Mvomero, en Tanzanie. L’adoption a été conceptualisée comme un acte par lequel les bénéficiaires acceptent et appliquent les techniques recommandées pour la production de riz dans leurs propres champs. Une enquête transversale a été menée auprès de 188 enquêtés sélectionnés au moyen d’une technique d’échantillonnage à plusieurs étapes. Des fréquences (proportion des enquêtés ayant adopté les pratiques innovantes) ont été utilisées pour déterminer le niveau d’adoption. De plus, des tests T de Student et de Chi-carré ont été effectués pour évaluer l’influence des variables socioéconomiques des enquêtés sur l’adoption des pratiques. Les résultats ont révélé qu’au total, 15 pratiques recommandées pour la production de riz ont été promues à travers ces enseignements pratiques, et que plus de 75% des bénéficiaires en avaient connaissance. De plus, 80% des pratiques innovantes promues ont été adoptées par plus de 65% des enquêtés. La taille des ménages, la surface des terres, les champs de riz, le statut matrimonial, le niveau d’alphabétisation et le revenu non agricole ont influencé l’adoption de certaines méthodes. Les résultats suggèrent que les enseignements pratiques ont joué un rôle important dans la sensibilisation des bénéficiaires. De plus, ces enseignements ont amélioré les connaissances et expériences des bénéficiaires, ce qui a facilité l’adoption accrue de ces pratiques de production de riz. Il est donc évident que ces enseignements pratiques offrent une bonne occasion de divulguer des pratiques novatrices de production de riz et d’autres technologies agricoles et leur application. Il est recommandé que cette approche par enseignements pratiques soit étendue davantage.
Language: 
Abkhazian
Date of publication: 
2017
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
2
Number: 
1
Pagination: 
21-32
Collection: 
RUFORUM TAGDev Resources
RUFORUM Journal Articles
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Project sponsor: 
iAGRI; RUFORUM
Form: 
Web resource
ISSN: 
2415-2838
Notes: 

Publication of this article has been made possible through the United States Agency for International Development (USAID) funded Innovative Agricultural Research Initiative (iAGRI) Project and the Transforming African Agricultural Universities to meaningfully contribute to Africa’s growth and development (TAGDev) Project funded by MasterCard Foundation.