A strategic approach for African Agricultural Universities experiencing low human capacity to engage in graduate-level training: Lessons from Gulu University in Uganda

Abstract: 
The significance of agriculture in driving Africa’s growth and development has greatly gained recognition in the recent past. African universities are expected to play a critical role in African agricultural development process because of their inherent pivotal role in human capital development and agro-technology generation. Many universities in Africa are plagued with low human capacity, a key factor, which has continued to undermine their contribution to economic development in the continent. The most glaring capacity gap is evident at graduate-level training. Therefore, this paper shares lessons based on experience from Gulu University in Uganda on how agricultural universities experiencing human resource capacity gaps can innovatively venture into high quality PhD-level training. The paper describes innovation in curriculum process that led to the development and mounting of a thematic area-based taught PhD program in the Faculty of Agriculture and Environment. This PhD model is considered as an “accommodative strategy” suitable for human resource-constrained universities as it allows for effective use of existing limited human capacity while providing room for expansion within the same curriculum structure concomitant with staff capacity improvement.
L’importance de l’agriculture dans la croissance et le développement de l’Afrique est de plus en plus reconnue. Les universités africaines devraient jouer un rôle crucial dans le processus de développement agricole africain en raison de leur rôle inhérent et central dans le développement du capital humain et la production d’agro-technologie. De nombreuses universités africaines sont confrontées à des insuffisances en matière de ressources humaines, un facteur clé qui freine leur contribution au développement économique du continent. Le besoin en capacité le plus flagrant est au niveau de la formation du deuxième cycle. Ainsi, cet article partage des leçons tirées de l’expérience de l’Université de Gulu en Ouganda sur la façon dont les universités agricoles confrontées à des insuffisances en matière de ressources humaines peuvent s’engager dans une formation de niveau doctoral de haute qualité. L’article décrit l’innovation dans le processus d’élaboration des programmes menant au développement et au montage d’un programme de thèse de doctorat basé sur des domaines thématiques à enseigner à la Faculté d’agriculture et de l’environnement. Ce modèle de thèse de doctorat est considéré comme une «stratégie accommodante» adaptée aux universités à faible capacité en ressources humaines, car elle permet d’utiliser efficacement les capacités humaines existantes tout en offrant la possibilité d’une expansion à l’intérieur de la structure du même curricula, qui se produit en même temps que l’amélioration de la capacité du personnel.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
77-85.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
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