Abstract:
African Universities are facing an unprecedented growth in enrolment that has more than
doubled in the last decade alone. This growth pattern has affected the teaching, learning,
supervision and mentorship processes as on average one professor has at least 50% more
students compared to the global average. The Regional Universities Forum for Capacity
Building in Agriculture (RUFORUM) is in constant search for best practices and innovations
that help to improve the delivery of quality education attainment in the 60 member universities.
Through a consortium of partners and associated partners, RUFORUM is participating in
an innovative project on deploying interactive on-line networking platform for improving
quality and relevance of African University Graduates to labour markets. The purpose of
this paper is to share the lessons and experiences garnered during the implementation of
project activities under the RUFORUM component. Commendable success has so far been
achieved in terms of development of six innovative PhD programmes in various disciplines
including agricultural biosciences, agro-ecology, petroleum studies and forestry resources.
In addition, four master’s programmes at Egerton University, Gulu University and University
of Antananarivo have received technical backstopping to strengthen their implementation
processes. Students in various African universities have received various transferable skills
including; adaptability, self-awareness, critical thinking, collaboration, decision making and
ethical action, among others. Consortium partners and other RUFORUM network members
are taking proactive steps towards establishing mechanisms for supporting graduate
supervision and mentorship including the use of digital feedback platforms. In moving forward,
it is vital that universities undertake retooling of faculty and mid-career personnel as well as
students, and continue to innovate in the delivery of graduate supervision and mentorship.
Universities further need to organize on regular basis career talks that help graduates in
their career paths through network and formation of communities of practice aspects of
which are not routinely covered through the conventional curriculum.
Les universités africaines sont confrontées à une croissance sans précédent des inscriptions
qui ont plus que doublé durant la dernière décennie. Ce modèle de croissance a tellement
affecté les processus d’enseignement, d’apprentissage, de supervision et de mentorat que,
en moyenne, un professeur a au moins 50% plus d’étudiants par rapport à la moyenne
mondiale. Le Forum des universités régionales pour le renforcement des capacités en
agriculture (RUFORUM) est à la recherche constante des meilleures pratiques et des
innovations qui aident à améliorer la prestation de l’éducation de qualité dans les 60 universités
membres. Grâce à un consortium de partenaires et partenaires associés, RUFORUM participe
à un projet innovant sur le déploiement en ligne d’une plateforme interactive de réseautage
pour améliorer la qualité et la pertinence au marché du travail des diplômés des universités
africaines. Le but de cet article est de partager les leçons et les expériences encaissées au
cours de la mise en oeuvre des activités du projet dans le cadre du volet RUFORUM. Le
succès intéressant a jusqu’à présent été atteint avec six programmes de doctorat innovants
dans diverses disciplines, notamment les biosciences agricoles, agro-écologie, des études de
pétrole et des ressources forestières développées. En outre, quatre programmes de maîtrises
à l’Université d’Egerton, l’Université de Gulu et de l’Université d’Antananarivo ont reçu un
appui technique pour renforcer leurs processus de mise en oeuvre. Les étudiants de différentes
universités africaines ont reçu diverses compétences transférables, y compris l’adaptabilité,
la conscience de soi, la pensée critique, la collaboration, la prise de décision, et l’action
éthique, entre autres. Les partenaires du consortium et d’autres membres du réseau
RUFORUM prennent des mesures proactives en vue d’établir des mécanismes pour soutenir
la supervision des études supérieures et de mentorat, y compris l’utilisation de plates-formes
de rétroaction numériques. Pour l’avenir, il est essentiel que les universités s’engagent dans
les recyclages du personnel de la faculté et en milieu de carrière ainsi que des étudiants, et
continuer à innover dans la prestation de supervision des études supérieures et de mentorat.
Les universités en outre ont besoin d’organiser de façon régulière des entretiens de carrière
qui aident les diplômés dans leur cheminement de carrière à travers le réseau et la formation
de communautés de pratique ; des aspects qui ne sont pas systématiquement couverts par
le programme conventionnel.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
1
Pagination:
247-256
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: