Abstract:
African economies are under pressure to grow at a higher rate in order to raise the living
standards and create sufficient jobs for its bulging youthful population through application
of science, technology, and innovation as articulated in Africa Union Commission’s Agenda
2063, and Science, Technology, and Innovation Strategy for African 2024 (STISA-2024);
as well as Comprehensive Africa Agriculture Development Plan (CAADP); putting into
consideration the UN Sustainable Development Goals 2030. African universities are being
looked to for leadership and are called to change their mandate from the traditional focus
on teaching to include research, extension, and commercialisation of research output. In
other words, to become “innovation universities.” This Concept Note attempts to describe
the framework within which African universities might be transformed into innovation
universities. While it does not provide specifics answers to specific questions as to how
this might be achieved, the paper reviews the literature on the evolution of innovation as
a key feature underpinning growth and economic competitiveness, as well as highlighting
the significance of national innovation systems as vehicles for driving innovation in many
countries around the globe. Firstly, based on a cursory review of the literature on growth
theories, it is noted that the term “innovation” has increasingly replaced “technological
progress” in the development policy circles as the main driver of economic growth. This led
to a focus on broader definition of innovation as the creation of “a new combination” from
existing sources of knowledge, capabilities, and resources. Second, while acknowledging
entrepreneurship as key force or agency driving innovation process, it is pointed out that
increasingly innovation is likely to happen in a networked environment in which different
economic actors such as firms, research institutions, and universities interact within the so
called national innovation systems. Noting that an entrepreneurial entity can be individual,
firm, public for-profit or non-profit organisation, or state. Third, the success of Japan
and other Asian economic latecomers is seen as providing lessons on the dynamics of
technological catchup to be taken on board, particularly on the importance of translative
adaptation of international best practices to fit the national contexts; as well as management
of the tensions that are bound to arise between economic modernisation on the one hand;
and political, social, and cultural change on the other. Finally, a cursory analysis points
to existence of strong links between the world’s most innovative universities, worldclass
top ranked universities, and economic success of the countries hosting them. This
means a framework such as Washington Accord and Multi-Objective Integrated Model
for the development of World Class universities can guide the transformation of African
universities into innovation universities.
Les économies africaines sont destinées à croître à un rythme élevé afin de relever le niveau
de vie et de créer suffisamment d'emplois pour la jeunesse, et ceci à travers l'application
de la science, de la technologie et de l'innovation, comme décrit dans l’agenda 2063 de la
commission de l’Union Africaine ; dans la Stratégie 2024 pour la Science, la Technologie
et l’Innovation en Afrique; ainsi que dans le Plan Détaillé pour le Développement de
l'Agriculture en Afrique (PDDAA); tout en considérant les objectifs de développement
durable d’ci 2030 des Nations Unies. Les universités en Afrique sont appelées à faire preuve
de leadership et à changer leur mandat de l'enseignement classique afin de prendre en
compte la recherche, la vulgarisation et la commercialisation des résultats de la recherche,
en d'autres termes, elles sont appelées à devenir des «universités de l'innovation». La
présente note conceptuelle vise à décrire le cadre de travail dans lequel les universités
africaines pourraient être transformées en universités d’innovation. Bien qu’il ne réponde
pas de façon spécifique aux questions spécifiques sur la manière d'y parvenir, le document
présente une revue de littérature sur l'évolution de l'innovation comme élément clé de
la croissance et de la compétitivité économique et souligne l'importance des systèmes
nationaux d'innovation dans la promotion de l'innovation dans de beaucoup de pays au
monde. Premièrement, sur la base d'une revue sommaire de la littérature sur les théories
de la croissance, il est à noter que le terme «innovation» a de façon graduelle remplacé le
«progrès technologique» dans les cercles politiques de développement, comme principal
facteur de la croissance économique. Ceci a conduit à mettre l'accent sur une définition plus
large du terme innovation comme étant la création d'une «nouvelle combinaison» à partir des
connaissances, de capacités et de ressources existantes. Deuxièmement, tout en considérant
l'esprit d'entreprise comme moteur d'innovation, il est probable que l'innovation sera créée
de façon progressive dans un environnement de réseau où différents acteurs économiques
tels que les entreprises, les instituts de recherche et les universités interagissent, au sein
des systèmes nationaux d'innovation. Notant qu'une entité entrepreneuriale peut être
individuelle, une entreprise, une organisation publique à but lucratif ou non, ou un état.
Troisièmement, le succès du Japon et d'autres pays asiatiques peut servir de leçons sur la
dynamique du réajustement technologique à prendre en compte, en particulier l'importance
de l'adaptation des meilleures pratiques internationales aux contextes nationaux; ainsi que
la gestion des tensions qui émergeront de la modernisation économique, des changements
politique, social et culturel. Enfin, une analyse sommaire révèle l'existence des relations
fortes entre les universités les plus innovantes, les universités les mieux classées au
monde et le succès économique de leur pays. Ceci signifie qu'un cadre de travail tel que
l'Accord de Washington et le modèle intégré à objectifs multiples pour le développement
des universités de première classe, peuvent servir de guide pour la transformation des
universités en Afrique en universités innovantes.
Language:
English
Date of publication:
2018
Country:
Region Focus:
North Africa
University/affiliation:
Volume:
15
Pagination:
1-11.
Collection:
RUFORUM Working document series
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
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