Transitioning to the world of work through internship: Learning from a Regional Organisation

Abstract: 
Three graduate students served as interns at the Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) Secretariat in Kampala, Uganda. The Secretariat is the coordinating unit for 66 African universities in 26 African countries. The students were assigned to four departments/units; Partnerships and Business Management (PBM), Grants Management (GM) Training and Quality Assurance (TQA) and the Executive Secretary’s Office on a rotational basis. The aim was to offer a holistic engagement within the institution and provide opportunity for diversified experiences and learning. Each unit within RUFORUM Secretariat provided opportunity for skills development and learning experience, such as uploading resources on the RUFORUM knowledge repository, thereby increasing efficiency in working with information management systems, engaging in proposal writing in respect to specific calls such as the African Union call, Intra- Africa Academic mobility, and Erasmus+, among other resource mobilisation calls that RUFORUM either directly or indirectly supports as a coordinating unit. During the period of internship, the interns were able to provide timely delivery on assigned tasks, increased their confidence and ability to communicate, including with high level dignitaries. They also had experience at responding to and handling protocol at various level of engagement. This internship experience has served as a catalyst and indicator to the interns that learning is a process, place-specific, situation-oriented and therefore it is a lifelong undertaking.
Trois étudiants diplômés ont eu l’occasion de travailler comme stagiaires au Forum Régional des Universités pour le Renforcement des Capacités en Agriculture (RUFORUM) à Kampala, en Ouganda. Le Secrétariat est l’unité de coordination de 66 universités africaines dans 26 pays africains. Les étudiants ont été affectés en rotation aux quatre départements / unités; Gestion des Partenariats et des Affaires (BPM), Gestion des subventions (GM); Formation et Assurance qualité (TQA) et au bureau du Secrétaire Exécutif. Le but était d’offrir un engagement holistique et de fournir des opportunités pour le développement des compétences diversifiées. Chaque unité au sein de RUFORUM a offert une opportunité pour developper un assortiment de compétences et d’expériences d’apprentissage telles que le téléchargement de ressources sur le répertoire de connaissances du RUFORUM, ce qui accroît l’efficacité du travail avec les systèmes de gestion de l’information, l’engagement dans les processus de rédaction de propositions en réponse aux quelques appels tels que l’appel à projet de l’Union africaine, la mobilité académique intra-africaine et Erasmus +, parmi d’autres appels de mobilisation de ressources que le RUFORUM appuie directement ou indirectement en tant qu’unité de coordination. Pendant la période de stage, les stagiaires ont été en mesure de fournir en temps opportun des tâches assignées, augmenté leur confiance et leur capacité à communiquer et à gérer des dignitaires de haut niveau ainsi que de répondre et de gérer le protocole à différents niveaux d’engagement. Cette expérience de stage a servi de catalyseur et d’indicateur aux stagiaires que l’apprentissage est un processus axé spécifiquement à un endroit et une situation particuliers, et donc une entreprise à vie.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
167-174.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: