University community linkage: selection and piloting of agro-innovation enterprise clusters to enhance income of households in rural areas of Tigray region, northern Ethiopia

Abstract: 
This study was designed to select and pilot agro-innovation clusters in the mandate areas of Mekelle University, namely Enderta, Raya Azebo and Wukro kiltewlaelo. Farmers at the grass root level and stakeholders at different levels identified a criteria for the selection of agro-innovation enterprise clusters. These are: 1) profitability, 2) potential for growth (affected by input or product supply), 3) job creation specially for youth and women, 4) potential for value chain development, 5) sustainability, 6) demand or social acceptance, and 7) policy support. The relative importance of the criteria was also determined qualitatively. The potential and most feasible enterprises were selected using the seven criteria and ranked based on the scores given by the farmers. In the process, each of the enterprises were assigned a score between 1 and 5 where the highest score meant that the enterprise was the best in terms of the criterion (e.g. profitability), and the lowest score mean that the enterprise hardly fulfiled the criterion. The commodity with the highest weighted score was ranked 1, the second highest ranked, 2 and so on. Among the ranked enterprises, agricultural commodities that involve demand, sustainability and profitability were selected. Finally, the enterprises selected for agro-innovation enterprise clusters piloting were Cabbage for Enderta district and Tomato for both Wukro kiltewlaelo and Raya Azebo districts. The participatory selection of enterprise is of paramount importance to enhance the income of the rural households in the region. The University-community linkage could be sustained by using this opportunity as a tool to strengthen mutual benefit of University and local community in the study sites. The study sites should be used as potential pilot sites for outreach programmes or students attachment for outreach and experiemental learning. Hence, this would be a good way of sharing experience and strengethening unversity - community engagment to catalyse rural transformation.
Cette étude a été conçue pour sélectionner et piloter des groupes d’agro-innovation dans les domaines de compétence de l’Université de Mekelle, à savoir Enderta, Raya Azebo et Wukrokiltewlaelo. Les agriculteurs au niveau de base et les parties prenantes à différents niveaux ont défini des critères pour la sélection des groupes d’entreprises agro-innovantes. Il s’agit de : 1) la rentabilité, 2) le potentiel de croissance (affecté par l’apport ou l’offre des produits), 3) la création d’emplois spécialement pour les jeunes et les femmes, 4) le potentiel de développement de la chaîne de valeur, 5) la durabilité, 6) la demande ou l’acceptation sociale, ainsi que 7) l’appui aux politiques. L’importance relative des critères a également été déterminée qualitativement. Les entreprises potentielles et les plus faisables ont été sélectionnées en utilisant les sept critères et classées en fonction des scores donnés par les agriculteurs. Dans le processus, chacune des entreprises a reçu un score entre 1 et 5, où le score le plus élevé signifiait que l’entreprise était la meilleure en termes de critère (par exemple, la rentabilité), et le score le plus bas signifiait que l’entreprise ne remplissait guère le critère. Le produit ayant le score le plus élevé a été classé 1, le deuxième plus élevé, 2 et ainsi de suite. Parmi les entreprises classées, on a sélectionné les produits agricoles qui impliquent la demande, la durabilité et la rentabilité. Enfin, les entreprises sélectionnées pour le pilotage des groupes d’initiative en agroinnovation étaient celles du « chou » pour le district d’Enderta et de la « tomate » pour les districts de Wukrokiltewlaelo et Raya Azebo. La sélection participative de la sélection des entreprises est d’une importance primordiale pour améliorer le revenu des ménages ruraux dans la région. Le lien entre la communauté universitaire sera soutenu en utilisant cette opportunité comme un outil pour renforcer les avantages mutuels de la communauté universitaire et la communauté locale dans les sites d’étude. Les sites d’étude devraient être utilisés comme des sites pilotes potentiels pour les programmes de sensibilisation ou l’implication des étudiants pour la sensibilisation et l’apprentissage expérimental. Par conséquent, ceci serait un bon moyen de partager l’expérience et de renforcer l’engagement entre l’université et la communauté afin de catalyser la transformation rurale.
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
North Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
299-304.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345