Abstract:
Internationalization of quality higher education has been a major concern not only at universities
in developed countries but also to universities in developing countries such as in Kenya. The
main drive for internationalization is the need to have excellent academic programmes that
are recognized and acceptable worldwide. Such programmes attract students from all over
the world as well as academic staff. In order to realize this internationalization, it calls for
partnerships among institutions of higher learning and the respective industry. Ever since its
establishment in 1984, Moi University has continually prioritized internationalization. It has
been training postgraduate students from various countries and recruits academic staff
worldwide. Moi University has excelled in initiation of partnerships and collaboration through
diverse approaches. The University subscribes to a number of academic forums including
the VLIR Institutional Universities Cooperation Programme and Regional Universities Forum
for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM). Moi also participate in the development
of strategic academic models that yield ideal international institutional networks like the
Academic Model for Providing Access To Healthcare (AMPATH). The university is also
keen at instituting Memoranda of Understanding with international universities and industrial
partners. It is through these strengths that the university managed to submit a competitive
proposal that won The World Bank Group funding as one of the 24 centers of Excellence in
Eastern and Southern Africa and among the only three in Kenya. The Moi University African
Center of Excellence in Phytochemicals Textiles and Renewable Energy (PTRE) will further
propel internationalization through attracting more staff and students regionally and
internationally. In this cause the Center shall collaborate with universities as well as private
sector nationally, regionally and internationally. The Center shall achieve excellence derived
from being the only university in the region offering PhD programs in Textile engineering
that are anchored on ground breaking innovative research that has earned patents and
awards worldwide; exploiting state of the-art-laboratories; residence and visiting professors
in addition to short term exchange programmes. Adoption of ICT for facilitating continued
intellectual interaction shall be embraced. Among the expected outcomes of the Center of
Excellence is the developing and review of curricula to be accredited internationally. The
university shall train postgraduates that are highly skilled and knowledgeable, ultimately generating an experienced workforce capable of introducing novel manufacturing technologies
and energy alternatives. The partners will benefit from each other’s strengths in terms of
competent academic staff, internships, well equipped laboratories, experience and bench
marking, among others. In the long run the region will have enhanced capacity in various
disciplines that will contribute a lot in terms of sustainable development hence realization of
Kenya’s Vision 2030 and Africa Agenda 2063.
Internationalisation de l’enseignement supérieur de qualité a été une préoccupation majeure
non seulement dans les universités des pays développés, mais aussi pour les universités des
pays en développement comme au Kenya. Le principal moteur de l’internationalisation est
la nécessité d’avoir d’excellents programmes universitaires qui sont reconnus et acceptables
dans le monde entier. Ces programmes attirent des étudiants de partout dans le monde, ainsi
que le personnel académique. La réalisation de cette internationalisation appelle à des
partenariats entre les établissements d’enseignement supérieur et l’industrie concernée.
Depuis sa création en 1984, l’Université Moi a toujours priorisé l’internationalisation. Elle a
formé les étudiants de troisième cycle de divers pays et recruté du personnel académique
de par le monde entier. L’Université Moi a excellé dans l’initiation de partenariats et des
collaborations par diverses approches. L’Université souscrit à un certain nombre de fora
universitaires, y compris le programme VLIR pour coopération institutionnelle des universités
et le Forum des universités régionales pour le renforcement des capacités en agriculture
(RUFORUM). L’Université Moi participe également à l’élaboration de modèles académiques
stratégiques qui produisent des réseaux institutionnels internationaux idéaux tels que le Modèle
académique pour donner accès à des soins de santé (AMPATH). L’université est également
désireuse d’instituer des protocoles d’entente avec des universités internationales et des
partenaires industriels. C’est grâce à ces atouts que l’université a réussi à présenter une
proposition compétitive qui a gagné le financement du Groupe de la Banque mondiale en
tant que l’un des 24 centres d’excellence en Afrique orientale et australe et parmi les
seulement trois se trouvent au Kenya. Le Centre universitaire Moi africain d’excellence en
Phytochemie, les textiles et les énergies renouvelables (PTRE) va encore propulser
l’internationalisation en attirant davantage de personnel et des étudiants régionaux et
internationaux. Dans cette cause le Centre collaborera avec des universités ainsi que le
secteur privé au niveau national, régional et international. Le Centre atteindra l’excellence
tirée du fait d’être la seule université dans la région offrant les programmes de doctorat en
ingénierie du textile qui sont ancrés dans la recherche originale innovatrice qui lui a valu des
brevets et des récompenses dans le monde entier; en utilisant des laboratoires ayant des
technologies dernière génération; la résidence, et les professeurs visiteurs, en plus des
programmes d’échange à court terme. L’utilisation des TICs pour faciliter l’interaction
intellectuelle continue devra être adoptée. Parmi les résultats attendus du Centre d’excellence
figure le développement et la révision des programmes d’études pour être accrédités au
niveau international. L’université formera des diplômés qui sont hautement qualifiés et
compétents, en fin de compte générer une main-d’oeuvre expérimentée capable d’introduire de nouvelles technologies de fabrication et les énergies alternatives. Les partenaires
bénéficieront des atouts de tout un chacun en termes de personnel académique compétent,
des stages, des laboratoires bien équipés, l’expérience et la standardisation des programmes,
entre autres. A long terme, la région aura une capacité accrue dans diverses disciplines qui
contribuera beaucoup en termes de développement durable d’où la réalisation de la Vision
2030 du Kenya et l’Agenda 2063 de l’Afrique.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Journal:
Volume:
14
Number:
Part 1
Pagination:
53 - 60
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
E_ISSN:
Edition: