Abstract:
Africa is currently last in all the knowledge economy indicators yet growth and development
in a globalized world are driven by a knowledge economy. Although Africa demonstrated
strong economic performance during the last decade, with at least 4.5% GDP growth, extreme
poverty has grown with number of poor increasing dramatically over the past 15 years. With
only 20% of academic staff having PhDs in public higher education institutions in Africa,
universities face difficulties in serving local needs and responding to the market demand in
order to reduce poverty. Accordingly, universities need to harness higher education partnerships
so as to address the current inadequacy for higher education systems in Africa and help
universities provide quality training, particularly at graduate (Masters and Doctoral) level
and to harness regional, continental and global lessons and experiences. The Regional
Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM), a network of 60
universities in 25 African countries, has partnered with Carnegie Corporation of New York
in a bid to strengthen the capacity for graduate training in African universities. Under this
partnership Carnegie has provided two grants (the first $997,900 and the second $1,505,400)
to support training of PhD students in selected regional PhD programmes in Africa. To date,
114 scholarships have been awarded, and already 29 students have completed their PhD
training and returned to their home institutions. This paper highlights key achievements of
this 5-year partnership, draws some lessons learned from implementation, and suggests
possible future orientation for the partnership and other initiatives.
L’Afrique est actuellement dernière dans tous les indicateurs de l’économie de la connaissance
alors que la croissance et le développement dans un monde globalisé sont entraînés par une
économie de la connaissance. Bien que l’Afrique ait démontré une forte performance
économique au cours de la dernière décennie, avec une croissance du PIB d’au moins
4,5%, l’extrême pauvreté a augmenté avec le nombre de pauvres augmentant
considérablement au cours des 15 dernières années. Avec seulement 20% du personnel enseignant dans les établissements publics d’enseignement supérieur en Afrique ayant des
doctorats, les universités éprouvent des difficultés à servir les besoins locaux et à répondre
à la demande du marché afin de réduire la pauvreté. Par conséquent, les universités ont
besoin de s’engager dans des partenariats d’enseignement supérieur afin de faire face à
des lacunes actuelles des systèmes d’enseignement supérieur en Afrique et aider les
universités à offrir une formation de qualité, en particulier aux cycles supérieurs (maîtrise et
doctorat), et de profiter des leçons et des expériences régionales, continentales et mondiales.
Le Forum des Universités Régionales pour le Renforcement des Capacités en Agriculture
(RUFORUM), un réseau de 60 universités dans 25 pays africains, a établi un partenariat
avec Carnegie Corporation de New York dans le but de renforcer la capacité de formation
de troisième cycle dans les universités africaines. Dans le cadre de ce partenariat Carnegie
a fourni deux subventions (le premier équivalent de 997,900 $ et le second équivalent de
1,505,400 $) pour soutenir la formation des étudiants en doctorat dans les programmes de
doctorat régionaux sélectionnés en Afrique. Aujourd’hui, 114 bourses ont été attribuées, et
déjà 29 étudiants ont terminé leur formation doctorale et sont retournés à leurs institutions
d’origine. Ce document présente les principales réalisations de ce partenariat de 5 ans,
dégage quelques leçons tirées de la mise en oeuvre de ce projet, et suggère une future
orientation du partenariat et d’autres initiatives.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Journal:
Volume:
14
Number:
Part 1
Pagination:
185-196
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Printed resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: