Abstract:
Paradigm shifts in higher education have necessitated embracing and mainstreaming entrepreneurship
education in training curricula. This is because entrepreneurial capacity building amongst the youth is
considered the best approach for addressing unemployment, rural poverty and creation of responsible
citizenry in Sub Saharan Africa. Reportedly, entrepreneurship education increases the chances for young
people to start new businesses or even expand existing ones, gain confidence and so enhance their
employability. However, one of the criticism of entrepreneurship education in Africa is that it is largely
theoretical, and barely provides the much needed hands-on practice. This calls for training models of
entrepreneurship that exhibit practical orientations. In light of this view, Gulu University in Uganda,
introduced a practical approach of agri-entrepreneurship training branded as the Student Enterprise
Scheme, in which students develop, defend, implement and evaluate agribusiness plans. The students
are guided and supported with funds on credit to actualize economically viable and commercially sound
business plans. Insights from the implementation of the scheme so far show that it is a useful
practical approach for students to integrate theory and practice. This paper illustrates that although
the linkage between student entrepreneurial activities and other stakeholders for Roundtable
engagements requires further testing and refinement, the scheme is a good opportunity for young
people to develop positive entrepreneurial mindsets and capabilities, start own businesses and
enhance their employability. The study recommends strengthening linkages between university
students and those in technical and vocational institutions to develop a higher educational value
chain on entrepreneurship training. Furthermore, entrepreneurship programmes for young people
should be connected to credit and micro-finance initiatives to enhance their entrepreneurial success.
Les changements de paradigme dans l’enseignement supérieur ont nécessité l’adoption et l’intégration
de l’éducation à l’entrepreneuriat dans les programmes de formation. Ceci du fait que le renforcement
des capacités entrepreneuriales chez les jeunes est considéré comme la meilleure approche pour lutter
contre le chômage, la pauvreté rurale et la création de citoyens responsables en Afrique subsaharienne.
Il est reconnu que l’éducation à l’entrepreneuriat accroît les chances des jeunes de créer de nouvelles
entreprises ou même d’élargir celles existantes, de gagner en confiance et donc d’améliorer leur
employabilité. Cependant, l’une des critiques à l’égard de l’éducation à l’entrepreneuriat en Afrique
est qu’elle est plus théorique, et fournit à peine la pratique nécessaire. Cela nécessite des modèles
de formation en entreprenariat qui prennent en compte des orientations pratiques. A la lumière de
cette demande, l’Université de Gulu en Ouganda a introduit une approche pratique de la formation
en entreprenariat agricole sous le nom de ‘’Student Enterprise Scheme’’, dans lequel les étudiants
élaborent, défendent, mettent en oeuvre et évaluent des plans d’agro-business. Les étudiants sont
guidés et soutenus avec des fonds à crédit pour actualiser des plans d’affaires économiquement
viables et commercialement fondés. Les réalisations du système jusqu’à nos jours montrent que c’est
une approche pratique utile pour les étudiants à intégrer la théorie et la pratique. Le présent document
montre que, quand bien même le lien entre les activités entrepreneuriales des étudiants et les autres
parties prenantes pour les engagements concertés, exige davantage de tests et de perfectionnement, ce
programme est une bonne opportunité pour les jeunes de développer des mentalités et des capacités entrepreneuriales positives, démarrer leur propre entreprise et d’améliorer leur employabilité. L’étude
recommande de renforcer les liens entre les étudiants universitaires et ceux des établissements techniques
et professionnels afin de développer une chaîne de valeur de l’Enseignement supérieure sur la formation
à l’entrepreneuriat. En outre, les programmes d’entrepreneuriat destinés aux jeunes devraient être
reliés à des initiatives de crédit et de micro financement afin d’améliorer leur succès entrepreneurial.
Language:
Abkhazian
Date of publication:
2017
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Journal:
Volume:
2
Number:
1
Pagination:
55-66
Collection:
RUFORUM TAGDev Resources
RUFORUM Journal Articles
Agris Subject Categories:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Project sponsor:
EU; Ford Foundation; RUFORUM (Grant no. RU 2014 NG 15)
Form:
Web resource
ISSN:
2415-2838
Notes:
Publication of this article has been made possible through the United States Agency for International Development (USAID) funded Innovative Agricultural Research Initiative (iAGRI) Project and the Transforming African Agricultural Universities to meaningfully contribute to Africa’s growth and development (TAGDev) Project funded by MasterCard Foundation.