Financing a massified African higher education: Emerging approaches and issues

Abstract: 
Increased recognition of higher education’s role in Africa’s economic transformation has led to massification of higher education in Africa. The immediate consequences of massification have been half-baked graduates due to reduction in practical sessions, inadequate library and laboratory facilities, and large staff to students’ ratios, limited class room space and limited time for faculty to conduct research. The increasing outputs from secondary schools in Africa make it impossible to reverse the massification policy but rather focus has to be on quality enhancement amidst increased enrolment and number of universities. At national and continental level, quality assurance mechanisms and institutions have been established but funds required to operationalize these strategies in universities are limited. It is therefore proposed that universities should adopt fund raising strategies that enable them function amidst declining Government funding and development partner support. Proposed is institutionalization of research consultancies for Governments and other institutions and strong marketing of university services. Intensification and institutionalization of resource mobilization for research, training and from development partners needs to be done. North- South and South-South cooperation in training and research to share and leverage existing resources among African universities will contribute to sustain the training and research functions of universities. Engagement of private sector to support research, host internships and field attachment for students, establishment of business incubation and university enterprises to generate income and engagement of Alumni are some of the approaches that African universities can employ based on the success of these approaches in developed countries. For success, joint advocacy by universities at national and continental level for increased financing and long term support is needed while at institutional level, established of designated Offices and strategies for fund raising/development programmes, international relations, university enterprises and Alumni relations should be encouraged.
La reconnaissance accrue du rôle de l’enseignement supérieur dans la transformation économique de l’Afrique a conduit à la massification de l’enseignement supérieur en Afrique. Les conséquences immédiates de la massification ont été des diplômés peu compétents en raison de la réduction des séances de pratiques, de l’insuffisance des bibliothèques et des laboratoires, et un taux élevé du nombre d’ étudiants à encadrer par enseignant, des salles de cours peu espacées et le temps limité pour la recherche. Les résultats croissants des écoles secondaires en Afrique rendent impossible l’inversion de la politique de massification, mais l’accent doit être mis sur l’amélioration de la qualité dans le contexte d’accroissement des inscriptions et du nombre des universités. Au niveau national et continental, des mécanismes et des institutions d’assurance de la qualité ont été établis, mais les fonds nécessaires à la mise en oeuvre de ces stratégies dans les universités sont limités. Il est donc proposé que les universités adoptent des stratégies de collecte de fonds qui leur permettent de fonctionner face à un financement gouvernemental en baisse et de l’appui des partenaires au développement. Il est proposé d’institutionnaliser des consultations de recherches pour les gouvernements et d’autres institutions et de promouvoir les services des universités. Il est nécessaire d’intensifier et institutionnaliser la mobilisation des ressources pour la recherche, la formation et les partenaires au développement. La coopération Nord-Sud et Sud-Sud en matière de formation et de recherche pour partager et exploiter les ressources existantes entre les universités africaines contribuera à soutenir les fonctions de formation et de recherche des universités. L’engagement du secteur privé pour soutenir la recherche, les stages pratiques et professionnels des étudiants, la création d’entreprises d’incubation et des entreprises universitaires pour générer des revenus et l’engagement des Alumni sont quelques-unes des approches que les universités africaines peuvent employer en fonction du succès de ces approches dans les pays développés. Pour réussir, il faut des plaidoyers conjointes de la part des universités au niveau national et continental pour accroître le financement et le soutien à long terme, tout en favorisant au niveau institutionnel l’installation des bureaux délégués et des stratégies pour les programmes de collecte de fonds et de développement, et encourage les relations internationales, les entreprises universitaires et les relations avec les Alumni.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
21-29.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
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