Abstract:
Critical to Africa’s growth and development is how universities push forward with their
contribution in generating and applying requisite knowledge and innovations that are
applicable and address the burgeoning challenges faced by communities and industry
on the continent. This article shares the experiences of the Regional Universities Forum
for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) in working with the agricultural
universities in Africa to push the contribution of universities to support the continents’
growth and development through a range of interventions including: i) piloting a new
type of agricultural education including the use of student-centered outreach model and
Community Action Research Programmes (CARPs), ii) strengthening agribusiness and
entrepreneurship training in universities, and iii) integration and working with TVETs/
ATVETs. It is evident that innovativeness is required from within and among universities
particularly in line with the actions, programmes and interventions they undertake. This
is because the operational ecosystem is complex with diverse stakeholders, interventions,
demands and rapidly evolving interests and needs of the industry and communities owing
to transformations in agricultural sector that are taking place. Further, a commitment at
the high-level institutional apex management is a requisite if success is to be attained in
how universities engage to influence growth and development processes. In particular,
the integration of the TVET/ATVET to work with universities is dependent on how
Universities/TVET/ATVET managements appreciate the underlying value and principles
of cooperation. Continued exploration involving multi-stakeholder and systems integrated
perspectives are encouraged to allow for a forward and backward development and
implementation of interventions that seek to enhance the contribution of universities to
Africa’s growth and development.
La façon dont les universités montrent leur contribution à la création et l’application des
connaissances et innovations requises pour répondre aux défis des communautés et des
industries sur le continent est cruciale pour la croissance et le développement de l’Afrique.
Dans cet article, il est question des expériences de collaboration du Forum régional des Universités pour le renforcement des capacités en agriculture (RUFORUM) avec les
universités agricoles en Afrique pour mieux les amener à contribuer et à soutenir la croissance
et le développement des continents à travers une gamme d’interventions comprenant:
i) le pilotage d’un nouveau système d’éducation en agriculture comprenant l’utilisation
d’un modèle de sensibilisation centré sur les étudiants et des programmes de recherche
d’action communautaire ; ii) le renforcement de l’agro-industrie et de l’entrepreneuriat
dans les universités, et iii) l’intégration et la collaboration avec les EFTPs. L’innovation
est nécessaire au sein et entre les universités en particulier selon les actions, programmes
et interventions qu’elles entreprennent. En effet, le système opérationnel est complexe
avec une diversité de bénéficiaires, d’interventions, de demandes et d’intérêts et besoins
de l’industrie et des communautés en évolution rapide, en raison des transformations
qui se produisent au sein du secteur agricole. Par ailleurs, l’engagement à un niveau
institutionnel élevé est une nécessaire pour faire réussir la procédure avec laquelle les
universités s’engagent à influencer les processus de croissance et de développement.
Plus particulièrement, l’intégration de l’EFTP pour une collaboration avec les universités
dépend de la façon dont les leadeurs des deux types d’institution apprécient la valeur et les
principes qui sous-tendent la coopération. Les actions continues intégrant les perspectives
multipartites sont encouragées pour permettre le développement et la mise en oeuvre en
amont et en aval des interventions visant à améliorer la contribution des universités à la
croissance et au développement de l’Afrique.
Language:
English
Date of publication:
2018
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Volume:
15
Pagination:
23-34.
Collection:
RUFORUM TAGDev Resources
RUFORUM Working document series
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345