Analysis of Business Performance of Agricultural Cooperatives: A case study of Ngolowindo, Nsangu and Chitsanzo Cooperatives in the Central Region of Malawi

Abstract: 
The Government of Malawi has been promoting the establishment of farmer organisations including cooperatives in an effort to help small-scale farmers improve their income and develop their managerial skills by venturing into a business oriented approach to farming. However, despite the benefits associated with cooperatives, general cooperative membership is still very low in Malawi and their performance has not been clearly studied. This study examined the performance of producer and marketing agriculture cooperatives as business entities. The study examined the financial performance of agricultural cooperatives using the ratio, DuPont and extra value analyses. The study also assessed elements of organisational and management culture of agriculture cooperatives. The study revealed that the cooperatives studied were performing their business inefficiently. Using the Malawi Reserve Bank base rate of 17.75% as cost of debt, the study revealed that cooperatives diminished the value of members’ investment. The performance of the selected smallholder agriculture cooperatives was also influenced by organisational and management problems. Organisational problems gave rise to low levels of equity and debt capital, reliance on government funding, low levels of investment, and subsequent loss of members. Management problems were strongly linked to low levels of education, lack of production and management skills training and weak marketing arrangements. The study recommends that some well-structured business managementtraining and development programmes be instituted to improve agriculture cooperatives business and management efficiency. Government should formulate a strategy for rebuilding the cooperative movement and monitor its progress until the culture of taking farming as business is fully adopted by farmers.
Le gouvernement du Malawi promeut la mise en place des organisations paysannes y compris les coopératives dans l’effort d’aider les petits agriculteurs à améliorer leurs revenus et développer leurs compétences managériales en se lançant dans une approche orientée commercialement vers l’agriculture. Cependant, malgré les avantages associés aux coopératives, l’adhésion générale aux coopératives est encore très faible au Malawi et leur performance n’a pas été clairement étudiée. Cette étude a examiné la performance des producteurs et des coopératives agricoles de commercialisation comme des entités commerciales. L’étude a examiné la performance financière des coopératives agricoles en utilisant le ratio, les analyses de la valeur supplémentaire et de DuPont. L’étude a également évalué les éléments de la culture organisationnelle et de la gestion des coopératives agricoles. L’étude a révélé que les coopératives étudiées ont lancé leurs affaires inefficacement. En utilisant le taux de base de la Banque de réserve du Malawi de 17,75% comme coût de la dette, l’étude a révélé que les coopératives ont diminué la valeur de l’investissement des membres. La performance des coopératives agricoles sélectionnées des petits exploitants a également été influencée par des problèmes d’organisation et de gestion. Des problèmes d’organisation ont donné lieu à de faibles niveaux de capitaux propres et la dette, le recours à un financement du gouvernement, de faibles niveaux d’investissement, et la perte subséquente de membres. Les problèmes de gestion ont été fortement liés à de faibles niveaux d’éducation, au manque de production et de formationdes compétences en matière de gestion et aux prévisions défaillantes dans la commercialisation. L’étude recommande que certaines formations bien structurées en gestion des affaires et des programmes de développement soient mis en place pour améliorer le business des coopératives agricoles et l’efficacité de gestion. Le gouvernement devrait élaborer une stratégie pour la reconstruction du mouvement coopératif et surveiller ses progrès jusqu’à ce que la culture de considérer l’agriculture comme un business soit entièrement adoptée par les agriculteurs
Language: 
English
Extended abstracts submitted under Agricultural Marketing and Trade
Date of publication: 
2012
Country: 
Region Focus: 
Southern Africa
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
Notes: 

The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants. This record contains an extended abstract accepted under the theme Agricultural Marketing and Trade.