The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants. This record contains an extended abstract accepted under the theme Agricultural Marketing and Trade
Economic Evaluation of the Potato Market Chain in Uganda
Abstract:
A survey involving 180 farmers, 60 traders and processors was
conducted in Kabale, Mbale and Kampala districts in Uganda
for two consecutive potato growing seasons (20011/2012). The
Study sought to: 1) to characterise and describe the various
potato market chains. 2) determine the efficiency of the existing
potato market chain actors at different stages of the chain 3)
determine the factors that influence the efficiency of the potato
market chain and 4) identify alternative options that could
improve the efficiency of the potato market chain actors. Study
findings indicate that the potato market chain in Uganda is
characterised by a large number of small uncoordinated farmers
and buyers who face high marketing costs resulting into lack
of mutually beneficial linkages between the various actors in
the chain. Only 26.4% of the farmers were in some form of
contractual arrangement with buyers. Results also indicate that
those who sold under contracts (75%) were organised in groups
compared to only 27% who did not sell under any contract but
belonged to groups. Results further indicate that those who
sold under contracts benefited more and subsequently their
potato yield per hectare and annual revenue were significantly
higher than for farmers who were under no contractual
obligation.
Une enquête menée auprès de 180 agriculteurs, 60
commerçants et industriels a été menée dans les Districts de
Kabale, Mbale et Kampala en Ouganda pendant deux saisons
consécutives de croissance des pommes de terre (2011/2012).
L’étude visait à: 1) caractériser et décrire les différentes chaînes
de commercialisation des pommes de terre; 2) déterminer
l’efficacité des acteurs existants de la chaîne de
commercialisation des pommes de terre à différents stades de
la chaîne 3) déterminer les facteurs qui influencent l’efficacité
de la chaîne de commercialisation de pommes de terre et 4)
identifier les options alternatives qui pourraient améliorerl’efficacité des acteurs de la chaîne de commercialisation des
pommes de terre. Les résultats de l’étude indiquent que la chaîne
de commercialisation de pommes de terre en Ouganda se
caractérise par un grand nombre de petits agriculteurs et
acheteurs non coordonnés qui font face à des coûts élevés de
commercialisation résultant de l’absence de liens mutuellement
bénéfiques entre les différents acteurs de la chaîne. Seulement
26,4% des agriculteurs étaient dans une certaine forme
d’arrangement contractuel avec les acheteurs. Les résultats
indiquent également que ceux qui ont vendu sous contrats (75%)
ont été organisés en groupes, comparativement à seulement
27% qui n’ont vendu sous aucun contrat, mais qui appartenaient
à des groupes. Les résultats indiquent en outre que ceux qui ont
vendu en vertu de contrats ont bénéficié plus et par conséquent
leur rendement en pommes de terre à l’hectare et le revenu
annuel étaient significativement plus élevés que ceux des
agriculteurs qui n’étaient sous aucune obligation contractuelle
Language:
English
Extended abstracts submitted under Agricultural Marketing and Trade
Date of publication:
2012
Country:
Region Focus:
East Africa
Collection:
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Printed resource
Publisher:
ISSN:
E_ISSN:
Edition:
Notes: