"The 2010 RUFORUM Biennial Conference was the second in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. This record contains an extended abstract accepted under the theme socio-economics".
Producer and consumer preferences for maize and sorghum quality characteristics in Uganda
Abstract:
Maize and sorghum are important staple food crops in Uganda
and are emerging cash crops. Despite release of several
improved varieties of maize and sorghum, adoption rates among
farmers remain low. This is due to breeding programmes
ignoring non-yield production and consumption characteristics
which are important to farmers. The current study aimed at
identifying and evaluating non-yield productive and consumptive
attributes and their influence on the price farmers were willing
to pay for seed of varieties that embodied these attributes. The
hedonic pricing technique was used to analyze data generated
from a survey. Results showed that maize farmers preferred
varieties that were short, possessed high pest and disease
resistance and were high yielding; while sorghum farmers
preferred varieties whose yield was high and took three and
half months to mature. Short plant height, yield and pest and
disease resistance influenced the price farmers were willing to
pay for seed and this affected varietal selection.
Le maïs et le sorgho sont des importantes cultures vivrières de
base en Ouganda et apparaissent comme des cultures
commerciales. En dépit de la sortie de plusieurs variétés
améliorées de maïs et de sorgho, les taux d’adoption par les
agriculteurs restent faibles. Cela est dû à des programmes de
reproduction ignorant la production de non-rendement et les
caractéristiques de consommation qui sont importantes aux
agriculteurs. La présente étude vise à identifier et à évaluer les
attributs de non-rendement productifs et consommatifs et leur
influence sur les prix que les agriculteurs sont prêts à payer
pour les semences de variétés qui incarnent ces attributs. La
technique hédoniste des prix a été utilisée pour analyser les
données générées à partir d’une enquête. Les résultats ont
montré que les variétés de maïs préférées par les agriculteurs, qui ont été courtes, possédaient une grande résistance aux
parasites et aux maladies et ont été de haut rendement, tandis
que les variétés de sorgho préférées par les agriculteurs dont le
rendement était élevé, ont duré trois mois et demi pour arriver à
maturité. La courte hauteur de la plante, le rendement et la
résistance aux parasites et aux maladies ont influencé le prix
que les agriculteurs étaient prêts à payer pour les semences et
cela a affecté la sélection typique.
Language:
English
Date of publication:
2010
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Collection:
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Printed resource
Publisher:
ISSN:
E_ISSN:
Edition:
Extent:
1627-1631
Notes: